٢/٠٩/٢٠٠٨

على هامش زيارتى لغزة ...

صورة لمعبر رفح المهدوم



كان يوم الجمعة الماضى " 1 / 2 / 2008 " خير يوم طلعت عليه شمس ذكرياتى ...


سيظل للأبد محفوراً ومنقوشاً على جدران ذاكرتى ...

كانت فكرة الذهاب إلى فلسطين كثيراً ما تراودنى ،


وما إن فُتح المعبر حتى أدركت أنها غايتى


فذهبت إلى أبى على استحياء وأنا متيقنة تمام اليقين بأنه سيرفض ...


وفعلاً رفض أبى رفضاً تاماً هذه الفكرة بعدة أسباب لم تقنعنى ...


وبعد فتح المعبر بيومين فوجئت بأبى يوقظنى لصلاة الفجر ليخبرنى بأنه ذاهب إلى أرض الرباط ...


جنّ جنونى ولم أملك غير السكوت وأنا أكاد أغلى من داخلى ...


وعاد أبى بعد يويمن حاملاً الكثير من الذكريات مع أخواننا فى حماس ومع أهل غزة الكرام


وبعدها بيوم سافر أبى ثانية ولكن هذه المرة كان لثلاثة أيام ... وأنا أكاد أحترق شوقاً للذهاب ...


حتى أتى خميس آخر الأسبوع الذى قضاه أبى تجوالاً بيننا وبين غزة ...


وعلمت أن أبى ذاهب للمرة الثالثة فرجوته بشدة إلا أنه رفض بحجة أنى بنت ولن أتحمل مشاق السفر وكلام من هذا القبيل ...


فلم أجد أمامى حينها إلا أن أطلب هذه الزيارة من الله فدعوته من أعماق أعماقى أن يكتبها لى ...


كانت أروى الطويل عندى هنا فى البيت وأول ما عرفت إن بابا مسافر حتى سارعت بالتحايل عليه


وعشان خاطرى يا عمو خدنا معاك وأمام محايلات أروى واصرار بابا على موقفه ـ لم يجد أمامه غير وسيلة لتعجيزنا


حيث طلب منا لم تبرعات مبلغ كذا وكان هذا المبلغ كبير جداً بحيث لا نستطيع اطلاقاً جمعه فى هذه المهلة ،


ولم يتبق على السفر غير سويعات قليلة جدا ...


وبابا لما قال كده كانت متأكد مليون فى المية اننا عمرنا ما هنلم حاجة لأن خلاص أزف الوقت ...


إلا أننى لمحت فى عينى أروى اصرار رهيب ...


نزلت أروى وعادت إلى بعد ساعة لتخبرنى بأنها لمت فلوس ... طيب كام يا بنتى ...


لما يجى عمو .. المهم بابا لقى أروى لمت أضعاف المبلغ ...


فصعق لأنه كان بيقول كده فى هزار ومتأكد إنه عمره ما هيتلم ومش كان عارف يخرج من التدبيسة دى ازاى

المهم بردو مش ادانا عقاد نافع هنروح ولا لأ


بابا قال فى أخ جاى لو مش جه تيجوا معانا


أنا وأروى قعدنا ندعى إنه ما يجيش


ولأن ربنا عالم إحنا قد ايه كنّا مشتاقين نروح


جاء القدر بإعتذار الأخ عن الذهاب لظروف خاصة


طرت فرحاً واتصلت بأروى بسرعة


احنا هنروح يا اروى ... البت كانت هتقع من الصدمة ، قفلت السماعة وجريت تجهز نفسها


واتفقنا اننا هنتحرك الساعة 12 بالليل


مكالمة جت الساعة 11 بالليل من الاخوان ... قالوا الطريق كله متقفل وماتيجوش


اتصلت بأروى لقيتها نزلت تنتظرنا فى صيدلية والدها


أنا بجد خفت أقلها كده تتصدم


شوية وبابا اتصل بالدكتور أمجد عبدالعزيز والدكتور سيد منصور من اخوان فاقوس


واللى كانوا مرافقينا فى الرحلة دى


ومن الساعة 11 لحد الساعة 2.5 بالليل اتصالات نروح ولا ما نروحش


لحد ما بابا نهى التوتر ده وقال نستعين بالله ونروح


ونجازف .. والله وصلنا كان بها .. ما وصلناش يبقى عملنا اللى علينا


اتحركنا قرب الساعة 3 كده


وعدينا على ميت نقطة تفتيش ، والله كان معظم السيارات بترجع


ومش عارفة احنا كنا بنعدى ازاى والله


واتفتشنا كتيييير وسبحان الله مش عارفة ازاى عدينا


كل ما تيجى نقطة اروى تشدنى تقلى سارة يلا نعمل نفسنا نايمين


وننااااااااااااااااااام واول ما النقطة تعدى نضحك


والله ترتيب من عند الله وحده


سبحانك ربى


واخييييييييييييييييييييرا وصلنا رفح بعد ما اتهرينا كمائن شرطة


كانت الساعة 7 الصبح كده








أنا وأروى على الحدود " رفح " والحاجز المهدوم خلفنا




وأول ما وصلنا كان اخوانا فى حماس باعتين سيارة كبيرة جدا أشبه بمكريوباص تاخدنا


وخدتنا من أمام المعبر حتى غزة من الداخل


حيث نزلنا عند أحد أخواننا من حماس


وقعدنا مع والدته وأخواته الخمس


ناس طيبين جدا ربنا يكرمهم يا رب


أول ما قعدنا نادية قالت تشربوا ايه ... أنا قلت شاى


لقيت أروى بتقول : كباية مية مغلية لو سمحتى


أنا سكت وقلت فى سرى مية مغلية ايه يا أروى ... اما نشوف اخرتها


المهم نادية عملت الشاى وجابت لأروى المية المغلية


لقيت أروى باشا بتفتح الشنطة وبتطلع منها ( كوفى ميكس ) ههههههههههههه


كتمت الضحكة بالعافية


( كوفى ميكس ) حتى فى فلسطين يا أروى


[ تنفع اعلانات ... صح !! ] ههههههههههه




أنا ونادية السقا


اللى كنا عندهم الصبح



أنا وأم خليل وأروى الطويل





أنا ونادية وأم خليل وأروى الطويل






المهم ... قعدنا واتعرفنا عليهم وأكلنا ( فتة حمص ) أكله فلسطينية زى الفول عندنا كده




ودخلنا ريحنا شوية حتى الجمعة



صحينا نزلنا للصلاة فى المسجد وكانت الخطبة رائعة والخطيب كان بيشكر الوفد المصرى على الحضور لأرض الرباط



وأول ما انهينا الصلاة



قابلنا الأخت / أم عمر اللى هترتبلنا برنامجنا



بجد أخت ما شاء الله عليها ... حبيتها أوووووووى
لو قعدت احكى عنها يوم مش هقدر أوصف حبى لها
هأحكى فى التفاصيل الجاية عنها وعن أسماء بنتها العسسسسل
وبدأنا برنامجنا بالذهاب لجمعية الشابات المسلمات
وأثناء الذهاب اتحايلت على عمو السواق ننزل نتصور جنب حيطة عليها حماس
وفعلا ....




أروى الطويل وأنا أمام أحد جدران غزة ـ فلسطين







هأكمل التفاصيل البوست الجاى
سلااااااااااااااااااااااااااااام




































هناك ٣٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

أولا حمد الله علي سلامتكم وثانيا ايه الفضايح دي كوفي ميكس في فلسطين وماله يلا بجملت ثالثا بلومك انكم ما جبتوش الجدار اللي انتم مصورين قدامه دة لية مصر جابز الناس اللي مش حاسة تحس

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
صار لي كتير وأنا ما جيتشي مدونت حضرتك ..بس والله كان عندي إمتحانات وخلصت الحمد لله
ولما جيت ....فعلا فعلا...وبدون هزار....أنا بحسدك...اه والله بحسدكم
أنا فعلا كنت هموت وأروح مع بابايا بس ما وافق .... علشان بيقولوا لازم يكون عندك بطاقة..إهىء إهىء إهىء
يلا ...

أنا مستني البوست الجاي .......أنا لازم أعرف بقية القصة


وياريت تحكي عن معاناة الناس في غزة

جزاكي الله خيرا

Unknown يقول...

السلام عليكم
ازيك ياساره وحمد لله على سلامتكم
انا قرات الموضوع على مدونة اروى الطويل
بجد ربنا بيحبكم...عقبال مانروح كلنا المسجد الاقصى ان شاء الله
بارك الله فيك

أحمد سعيد علي الدين يقول...

جزاك الله خيرا أختنا الكريمة
ومبروك الزيارة المباركة
كل مصر كان نفسها تكون معاكم

غير معرف يقول...

ياعينى يا عينى
بس جيتى سليمه يامحظورة
لو كنت منك كنت فجرت نفسى او انضميت لحماس كده يعنى
يالا
خييييير يحصل المرة الجايه ان شاء الله
بجد اكيد زيارة هتعلق فى اجمل مكان فى زكرياتك انا حاسس لانها ممكن متتعوضش وكمن كنتى مع اخواتك الى نفسك تسانديهم على طول
حمدا لله على سلامتكم

غير معرف يقول...

ياعينى يا عينى
بس جيتى سليمه يامحظورة
لو كنت منك كنت فجرت نفسى او انضميت لحماس كده يعنى
يالا
خييييير يحصل المرة الجايه ان شاء الله
بجد اكيد زيارة هتعلق فى اجمل مكان فى زكرياتك انا حاسس لانها ممكن متتعوضش وكمن كنتى مع اخواتك الى نفسك تسانديهم على طول
حمدا لله على سلامتكم

جيمى

سارة بندارى يقول...

حقوق مسلم /

الله يسلمك يا فندم

ههههههههههه اه مش بقول تنفع اعلانات

معلش بقى ع الجدار

هنبعت حضرتك تجيبه ورانا باذن الله

ولا يهمك

شرفتمونا

سارة بندارى يقول...

عبدالرحمن ياسين

عود حميد يا فندم ... شرفتنى من جديد

بس مش تقول باحسد دى ... اسمها بأغبطكم

يلا معلش المرة الجاية كلنا فى باحات الأقصى

جزيت الجنة

تحياتى

سارة بندارى يقول...

حطم القيود

باذن الله يا فندم
واياكم اجمعين

شرفتمونا

سارة بندارى يقول...

نور الأزهر

وجزانا واياكم يا فندم باذن الله

المرة الجاية كلنا باذن الله

جزيت خيرا

سارة بندارى يقول...

غير معرف /

ههههههههههههههههههههههههههههه

والله فكرنا فيها يا جيمى

يلا خير معلش المرادى

تتعوض المرة الجاية

شرفتمونا المدونة نورت

جزيتم خيرا

محمد يقول...

كل ما انسى تفكروني

ولكن .. تعرفي .. سعدت لكم جدا

بارك الله فيك وفي والدك وأروى وجعل هذا العمل في ميزان حسناتكم
:):)

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ماشى ...يا ستى بتغيظينا بالزياره دى ولا ايه ...

عقبالنا

سارة بندارى يقول...

وضاح

هههههههههههههههههههههه

معلش بقى خليها على حضرتك شوية

اللهم امين واياكم يا فندم

شرفتمونا

سارة بندارى يقول...

الأخ / حسام

هههههههههههههههههههه

مش نقدر نغيظك يا فندم

بعد ما تطلع البطاقة ممكن نوديك

شرفتمونا

جزيت خيرا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم

معلش.... انا آسف علشان قلت كلمة زي دي

معلش أعذريني ...

والله أنا كنت فرحان ليكي
دا كان الموضوع كله والله
ما كنشي قظدي

أنا آسف ...

جهاد خالد يقول...

ماشاء الله

شوقتينا يا سارة

متابعة ان شاء الله

سارة بندارى يقول...

عبدالرحمن ياسين

والله عارفة يا فندم

مش تقول كده

أعزك الله

وجزيت خيرا على المتابعة

تحياتى

سارة بندارى يقول...

النجمة الصامدة

جزيتى خيرا حبيتى

نورتى المدونة

جزيتى الجنة

Mohamed Abdelgeleel يقول...

يا ريتني كنت معاهم

سارة بندارى يقول...

الأخ / محمد عبدالجليل

المرة الجاية كلنا بقى يا فندم للقدس علطول

باذن الله تعالى

عليك بس بالدعاء

جزيت خيرا على المرور الطيب

شرفتمونا

شقاوة شعب يقول...

تعرفى بقى ان القلوب عند بعضها

اه والله .............
انهاردة جيتى على بالى وبشدة وقلت اما ارن للبنت الخلبوصة دى اللى بقالها فترة مش معبرانا
لاقيت موبايلك مقفول
ودلوقتى لاقيتك سايبة تعليق عندى

شوفتى بقى ان القلوب عند بعضها

وحشتينى يا سوسو
وبجد مش قادرة اوصفلك احساسى برحلتكم
اكيد كانت حاجة رائعة وعمركم ما هتنسوها ابدا

ويارب المرة الجاية ع القدس وكلنا وكل المسلمين معاكم
كفاتحين مش كزائرين

تحياتى
شيماء بشرى

غير معرف يقول...

حياك الله أخية
وللمرة الثانية أنرتم قطاع غزة , ونلقاكم المرة المقبلة ونحن زحوفا الى بيت المقدس , تعليقا على احدى الصور ادرجتي توصيفا لها بأنه المعبر المهدم, واسمحي لي بأن اصحح لك ان المعبر لم يمس بأي خدش بل هذه مجرد حائط حديدي يفصل القطاع عن مصر.. وفعلا أعانكم الله على مشاق الرحلة..

في انتظار البقية ..

دمتم بعز

lonely يقول...

ازيك يا سارة
انا مش عارفة اعيط هنا ولا اعيط عند أروى
أنا بجد اتاثرت من كلامكم
ادعيلى يا سارة ربنا يكتبلى زيارة هناك قريب
ومستنيه باقى البوست

فارس الأزهر .. معاذ فتحى يقول...

أنا محظووووووورة
* وهل أنتى محظورة ٌ إلا لأنكى على طريق ٍ دعوة ٍ عاشت ودامت فى قلوب الناس منقوشة ٌ ومحفورة
* وهل أنتى محظورة ٌ إلا لأنكى رفعتى راية الحق ِ .. وراية الحق تبدو دائما ً منصورة
* وهل أنتى وحدك محظورة .. أم أننا معكى ونشارككى العزة بأننا محظورون .. وهانحن اليوم نجتمع فى مدوناتنا لنجع المحظورين قدوة ً ومثلا ً وصورة
* يا أيها المحظورة .. نحن فى زمن الغرباء . وطوبى للغرباء .
* يا أيتها المحظورة .. بالله عليكى هل أنتى محظورة ؟ وهل نحن محظورون ؟
كيف نكون محظورون ونحن فى خلواتنا نمتلك الدنيا بكل ما فيها فى ركعة ٍ وسجده . فى بسمة ٍ وصحبة . فى دعوة ٍ وبسمه .
* أختى المحظورة .. هنيئا ً لكى أن تعيشى عيش المحظور . وكفاهم طيباتهم التى اخذوها فى حياتهم الدنيا من عيش القصور
فقصورهم .. قصور يملؤها القصور . يملؤها النقص . يملؤها الحرمان .
ونحن خلوتنا وقودها دعوة ٌ وإيمان

.. بوركتى اختنا على المدونه ورجاء التواصل مع اخوكم المدون الجديد فارس الازهر . معاذ فتحى

سارة بندارى يقول...

شقاوة شعب

هههههههههههههههههههههههههههه

مااااااااااااااشى يا شوشو باشا

هنعديها المرة دى

لكن المرة الجاية

بردو هنعديها



يا رب يا جميل واياكى باذن الله

بجد بجد نورتى

جزيتى الجنة

سارة بندارى يقول...

حبيبتى / أسماء أحمد

ممممممممممم

اسفة سقطت منى سهوا دى

.......

غزة منورة بأهلها الطيبين أكيد

بس عندى سؤال

هو انتى حد من اللى قابلتهم فى غزة ؟؟؟؟

يا ريت تتواصلى مع على ايميلى

sara_bendary2000@yahoo.com

دمتم بخير

سارة بندارى يقول...

فاطمة

ليه بس يا عم

باذن الله ادعى ربنا بصدق انه يكتبهالك

وصدقينى هتروحى

بس خدينى معااااااااكى

شرفتى يا عثل

سارة بندارى يقول...

الأخ / معاذ فتحتى

لا أملك إلا أن أرفع القبعة أمام هذه الكلمات الطيبة

واسمحلى انشرها على المدونة

بجد رائعة

جزيت الجنة وبوركت اخى

Ahmed Al khashab يقول...

بارك الله فيكم وما شاء الله عليكم
كم تمنينا أن نقوم بهذه الزيارة زو لكن الله يعطيها لمن يصدق حقا


طلب : لاحظت فى هذه المدونة وجود شعارات و لوجوهات إخوانية ، فقد أتمنى أحد أن يرشدنى إلى موقع به خلفيات إخوانية لسطح المكتب
و جزاكم الله خيرا

انا مسلمه يقول...

ياة يا بختكم بجد كان نفسى قوى اروح هناك بس للاسف معرفتش اول حد عرفت انة راح هناك كان ا عبد المنعم محمود بصراحة اقعدت اقول اد اية الناس اللى راحو دول ربنا بيحبهم واد اية اكيد كانوا عايزنها بصدق عشان كدة ربنا نولهلهم ربنا يتقبل يارب ويستخدمكوا ولا يستبدلكوا
اللهم ارزقنا صلاة فى رحابة اوشهادة على اعتابة
تقبلى مرورى وخالص دعواتى

ابو اسماء يقول...

السلام عليكم ياسارة
مين اروى الى معك في هذة الصور الجميله في غزة الحبيبة وتقبل الله منكم خالص الاعمال عمو اشرف

غير معرف يقول...

ماشي ياست سارة
كان لازم الفضايح دي ...الله يسامحك
عموما مااااااااااشي ,...تتردلك في الأفراح ، كل الناس سابت الموضوع وكلهم ركزوا في الكفي ميكس :(

3mr els3dany يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
3mr els3dany يقول...

أنا أغبطك على هذه الزيارة وإن شاء الله ربنا هيفرجها عليهم وهما اللى هييجوا كمان وهنروحلهم إن شاء الله
وطبعاً مش هنسى أعلق على (الكوووفى ميكس)
:)

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


اختي سارة ...

هذه ليست اول زيارة لي لمدونة حضرتك..


ولكنها أول زيارة من حوالي شهر ..

لم أقرأ هذ البوست الا الان ..

لا تتخيلي يا اختي ..
دموعي تنهمر بغزارة ..

لا أصدق أن هناك من ذهب ..

فقد كانت أمنيتي طوال عمري الذهاب لفلسطين ...


جزاكي الله خيرا اختي على هذا البوست والصور

وبارك الله فيكي عزيزتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


اختي سارة ...

هذه ليست اول زيارة لي لمدونة حضرتك..


ولكنها أول زيارة من حوالي شهر ..

لم أقرأ هذ البوست الا الان ..

لا تتخيلي يا اختي ..
دموعي تنهمر بغزارة ..

لا أصدق أن هناك من ذهب ..

فقد كانت أمنيتي طوال عمري الذهاب لفلسطين ...


جزاكي الله خيرا اختي على هذا البوست والصور

وبارك الله فيكي عزيزتي

ابو جهاد يقول...

الاخت سارة جزاكم الله خيرا وحمدا لله علي سلامة معلمنا الفاضل الاستاد عبد الحميد. امانةعليكي ابلغيه سلامي< لاني بالسعودية وليس معي تليفونه>
من اخوكم الدكتور
محمد بغدادي